تبلیغات
بازاریابان - چند تکه آموزش برای ویزیتورها (تکۀ دوم)

چند تکه آموزش برای ویزیتورها (تکۀ دوم)

سه شنبه 20 مرداد 1388 10:44نویسنده : پارسا حسینی

 

ویزیتور کیست؟

بر اساس آنچه که در پست پیشین نوشتم و خواندید، ویزیتور کسی است که به حرفۀ ویزیتوری مشغول باشد. او می تواند مرد یا زن باشد، کم سواد و یا تحصیلکرده باشد و همانند خیلی از شاغلین دیگر، نا امید یا امیدوار، موفق یا ناموفق، پولدار یا بی پول، سخت کوش یا تنبل، متخصص یا غیر متخصص، حرفه ای و یا آماتور و ... باشد. مهم این است که بپذیریم ویزیتوری یک حرفه است. حرفه ای که در دایرۀ مشاغل مرتبط با بازاریابی شکل می گیرد و تعریف می شود.

یک ویزیتور در واقع یک کاتالوگ انسانی است. او یک معرف هوشمند و صاحب توانایی است. او کسی است که می داند چه چیزی را به چه کسانی بگوید تا بتواند در امر فروش محصول/ خدمت سازمان خود، نقش خود را ایفاء کند.

ویزیتورها را می توان از جنبه های مختلف تقسیم بندی کرد. مثلاً ویزیتور خلاق و یا ویزیتور رباطی، ویزیتور کارمند و یا ویزیتور کارفرما، ویزیتور موفق و یا ویزیتور ناموفق و به همین ترتیب، تقسیم بندی های دیگر. به عنوان مثال، ویزیتور ها غالباً چیزهایی را می گویند که به آنها گفته شده است تا بگویند. به سراغ مشتریانی می روند که از آنها خواسته شده است تا آنها را ملاقات کنند. ولی در این بین کسانی نیز پیدا می شوند که از قدرت فعالیت فکری و جسمی بیشتری برخوردارند، سؤالهای بیشتری را می پرسند، کنجکاوترند، مطلع ترند و همیشه راههایی را می یابند تا قدرت کاری خود را فراتر از چارچوبهای تعیین شده، به انجام برسانند و نتایج بیشتر و بهتری از سطح معمولی عاید خود کنند. این نوع ویزیتورها، ویزیتورهای خلاق و ساختار شکن هستند.

بخشی از وظایف مدیران فروش و بازاریابی یک سازمان، ارائه یک برنامۀ عملی به یک ویزیتور است. امروزه ویزیتورها بیشتر در شرکتهای خدماتی مثل چاپخانه ها و شرکتهای توزیعی مشغول به کار هستند و مهمترین وظیفۀ آنها معرفی و جلب سفارش است. از این رو، مدیران این سازمانها می بایست برنامه هایی را در هماهنگی با برنامه های استراتژیک و عملیاتی سازمان به ویزیتورها ارائه نمایند و آنها را راهبری و هدایت کنند.

در واقع این مدیر بازاریابی و یا فروش یک سازمان است که می تواند بهره وری یک ویزیتور را کاهش و یا افزایش دهد.

ویزیتوری علی رغم وجهه ای نامناسب و به غلط که در بین افراد به عنوان یک شغل دارد، می تواند شروع خوبی برای موفقیت در سایر مشاغل بازاریابی، تجارت، مدیریت و حتی سایر مشاغل غیر مرتبط باشد. چرا که اصول موفقیت در امر ویزیتوری از مهمترین اصول و ارکان موفقیت شغلی محسوب می شوند. یک ویزیتور می بایست نظم شخصی و فکری داشته باشد. برنامه ریز باشد. قدرت ارتباط مؤثر داشته باشد. رفتار شناس باشد. قابل اعتماد باشد. هدفمند و آراسته باشد. مصمم و سخت کوش باشد. اهل رقابت و رفاقت باشد و ...

یک ویزیتور می تواند در مراحل بعدی حرفۀ خود به یک فروشنده، بازاریاب و یک مدیرفروش، بازاریابی، مدیر عامل و ... تبدیل شود. در روزگار ویزیتوری تجاربی به دست می آید و انگیزه هایی رشد می کنند که در هیچ وقت و جای دیگر قابل دسترسی نیستند.

من به ویزیتورهای عزیز توصیه می کنم به شغل خود افتخار کنند و همواره یادگیرنده باشند. به این دوستان گرامی پیشنهاد می کنم در این حرفه هر روز گامی به جلوتر بردارند و پایۀ موفقیتهای بعدی را برای زندگی شان بنا نهند. وقتی به یاد انسانهای موفق و بزرگی در صحنه های مختلف زندگی می افتم که دورانی را با نام ویزیتور سپری کرده اند، به حرفی که می زنم مطمئن تر می شوم.

خود من نیز روزگاری را در حرفۀ ویزیتوری با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، تجربه و سپری کرده ام.


آخرین ویرایش: - -

 
جمعه 9 اسفند 1392 19:19
سلام من تازه کار ویزیتوری و شروع کردم لطفا در این را کمکم کنید تا موفق شوم و از اندوخته های شما استفاده کنم ممنون از وبلاگ خوب شما
جمعه 11 بهمن 1392 01:36
از مطلبی که گذاشتی متشکرم امید وارم در تمامی مراحل زندگیت پیروز باشی
پارسا حسینی
متشکرم. همینطور شما.
پنجشنبه 8 تیر 1391 12:44
توضیحات مفیدی بود
اخیرا یک پیشنهاد کاری بهم شده و این مطلبت بهم کمک کرد
پارسا حسینی
سلام. خوشحالم که مفید فایده بود.
متشکرم.
سه شنبه 20 مرداد 1388 16:52
میشه بپرسم شما ویزیتوری چه محصولی رو می کردید و الان دارید چیکار می کنید؟
اصلا بد نیست یه پست در مورد مراحل مختلف شغلی خودتان بنویسید حتما مورد استقبال زیادی قرار میگیره
پارسا حسینی
به زودی حتماً!
سه شنبه 20 مرداد 1388 10:55
سلام
وبلاگ خیلی قشنگی داری ،دمت گرم بازم بفرست
خسته نباشی ، به من سر بزن

www.learnps.gigfa.com
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.