تبلیغات
بازاریابان - فحش یا برند؟!

فحش یا برند؟!

یکشنبه 30 بهمن 1390 15:46نویسنده : پارسا حسینی

 

بعضی وقت ها در این دنیای ساده و در عین حال پیچیده ی کسب و کار ایران چیزهایی می بینیم که اگر مثلاً به جای آن وقایع  یک دایناسور، گودزیلا، دراکولا، مرد عنکبوتی، اصغر قاتل، دلار 1000 تومانی، گوشت کیلویی 15000 تومان و از این قبیل موارد می دیدیم، کمتر تعجب می کردیم!!!

در صنف لوازم تکمیلی و تزئینی خودرو، مثل مانیتورهای فابریک خودرو و لوازم صوتی و تصویری خودرو، موردی نظرم را به خودش جلب کرد. وقتی که فهمیدم موضوع از چه قرار است، دهانم به مدت 60 ثانیه به قاعده ی 15 سانتی متر باز ماند.

 در این صنف بِرندی وجود دارد که ارائه کننده ی سیستم های تکمیلی یا Option خودرو است. این سیستم ها شامل مانیتورهای فابریک خودرو (CAR DVD) و موارد جانبی دیگری مثل مانیتورهای پشت سری (Head Rest) و دوربین عقب و ... می شوند. نام این برند Vixen است. تا اینجای داستان علی الظاهر هیچ مشکل و مسئله ای وجود ندارد؛ ولی صبر کنید.

این را هم به عرض برسانم که بر اساس جستجوهایم فهمیدم که این محصولات که مزین به این برند هستند و مصرف کنندگان زیادی هم دارند «مسلماً» چینی هستند که توسط یک تاجر ایرانی به صورت سفارشی بدین نام نامگذاری شده اند. خوب تا اینجای موضوع هم همه چیز معمولی به نظر می رسد. ولی صبر کنید.

اتفاق عجیب در جایی می افتد که معنی این کلمه را بفهمید. وقتی که معنی کلمه ی Vixen را جستجو کردم از تعجب همان حالتی شدم که قبلاً عرض کردم. (دهان 15 ثانیه باز به مدت 60 ثانیه)

این کلمه در زبان فارسی به معنای زن بدعنق، زن بدکاره، زن روباه صفت و معانی این چنینی است!!! این نامگذاری توسط چه نابغه ای صورت گرفته است، خدا می داند. چرا به این برند اجازه ی فروش و تبلیغات می دهند، خود یک سؤال محوری و مهم دیگری است که برای شخص من پیش آمده است.

جالب توجه تر این است که این بِرند در شماره ی بهمن ماه «مجله ماشین» با استراتژی برندینگ تبلیغ شده است و تأکید کرده است که همان کلمه ی Vixen درست است و نه کلمات مشابهی مثل Wixen یا Viken یا ...!!!!!!!

شما چه نتیجه ای می گیرید؟

اگر این کلمه را در گوگل جستجو کنید، نتایجی به دست می آورید که حتماً باید بالای 18 سال باشید تا بتوانید به جستجوهای تان ادامه دهید. اگر Image Search هم بکنید که دیگر هیچ!!! دریغ از یک تصویر مرتبط به خودرو و لوازم تکمیلی خودرو!!!

من نمی دانم که چنین مسائلی را چگونه می توان توجیه کرد. آن هم برای لوازمی که مصرف خانوادگی دارند. (مثلاً فکر کنید که شما پدر یا مادری هستید که بر روی خودروی تان یک مانیتور با برند Vixen نصب کرده اید. فرزندتان که از قضا به یادگیری زبان انگلیسی مشغول است، از شما معنی این کلمه را می پرسد. یا مثل من کنجکاوی گازش می گیرد که معنی این برند چیست و به جستجوهای اینترنتی می پردازد. واااااااای!!!)

راستش را بخواهید با دیدن چنین مواردی «خنده گریه» به جانم می افتد. این سؤال برایم مطرح می شود که چرا یک برندی مثل Big Boy که یک ساندویچی قدیمی در خیابان بهشتی است، به جرم خارجی بودن برندش مجبور است نامش را به نیک بو تغییر بدهد و چنین برندهایی با چنین معانی سخیفی آزادانه به تبلیغ و فروش بپردازند؟ آیا تعجب نمی کنید؟!!! شاید نه، اینجا ایران است!!! 


برچسب ها: vixen ، car dvd ، brand بازاریابی ، برند ، فروش ، مانیتور خودرو ، ‌جی پی اس ، مانیتور پشت سری ، ‌دوربین عقب ،
آخرین ویرایش: یکشنبه 30 بهمن 1390 17:46

 
سه شنبه 2 اسفند 1390 21:56
سلام اقای حسینی دوست دیرین
من از این نمونه ها زیاد سراغ دارم در محفلی خصوصی خواهم گفنت چرا که همگی خلاف عرف است.
پارسا حسینی
سلام جناب محمدیان عزیز.
البته و مسلماً جنابعالی بیشتر از بنده اشراف دارید در این رابطه ولیکن این مورد خاص کمب عجیب و غریب به نظر می رسد! پاینده باشید.
دوشنبه 1 اسفند 1390 13:59
salam
khobid?
mitonam rozome va moshakasatetono dashte basham va einke koja mashghole kar hastdi? age vaston momken bod be emailam befrestid
tanx
پارسا حسینی
!!!!!!!!!!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.