تبلیغات
بازاریابان - برند دزدی!

برند دزدی!

چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 11:19نویسنده : پارسا حسینی

 


برند دزدی!

پیش نوشت: امسال قرار است که همه ی ما و تأکید می کنم «همه ی ما» از تولیدات ملی حمایت کنیم. از مسئولین گرفته تا مدیران و دست اندرکاران و مردم. همه و همه. آیا چنین خواهد شد؟ آیا «همه ی ما» از تولیدات ملی حمایت خواهیم کرد؟ آیا مسئولین اقدامات عمیق و افکار دقیق در این زمینه خواهند داشت؟ آیا از شعاری کار کردن و موقتی کارکردن فاصله خواهیم گرفت؟ آیا مردم از تولیدات داخلی استقبال بیشتری خواهند کرد؟ آیا کیفیت محصولات داخلی بهتر خواهد شد؟ آیا واردات مواد اولیه و برخی لوازم مهم آن طرف آبی ها به آسانی صورت خواهد گرفت؟ آیا برخی از بازار آشفته ی دلار و ارز به تولیدات داخلی ضربه نخواهند زد؟ ... می بینید اینقدر از این سؤالات هست در این ارتباط که تا صبح می توانم بپرسم.

...

یک سؤال از میان این سلسله سؤال این است که چرا خیلی از تولیدات داخلی به جای آنکه برای خودشان یک نام دست و پا کنند، یا می روند و یک برند دیگر را روی خودشان می چسبانند، یا می روند و با کلی زور و زحمت خودشان را شبیه به آن برند می کنند و یا اینکه ادعا می کنند اصلاً اینها همان برند اصلی هستند و آن برند اصلی برند اصلی نیست!!!

چرا؟

چرا چنین اتفاقی می افتد؟

چرا از این جهت ایرانی ها بسیار به چشم بادومی های چینی شبیه می شوند و FAKE بازی در می آورند؟

پاسخ ساده است: چون خیلی از تولیدکنندگان داخلی یا نمی خواهند یا نمی دانند یا نمی توانند که یک برند برای تولیدات شان ایجاد کنند و سعی کنند برند خودشان را بفروشند. شاید خیلی های شان هم که می خواهند و می دانند و می توانند هم حال و حوصله ی این زحمت کشیدن ها را ندارند.

به هر حال، هر دلیلی که پشت این قائله خوابیده باشد، آشمان می شود همین شوربایی که داریم بر سر سفره مان. بازار پر است از برندهای معروف دنیا در هر زمینه ای که یا چینی اند اکثراً یا ایرانی اند و یا مرتبط به چند کشور از این دست اند.

می دانم. می دانم که حرف و حدیث بسیار است در این باب موضوع ولی این موضوع هم خیلی مهم است برای خودش. متأسفانه وقتی چشمانت را تیز می کنی و توی برندهای ایرانی چشم می گردانی، می فهمی که خیلی از برندهای ایرانی، برندهای خودمانی هستند و بیشتر مربوط به صنایع غذایی.

می دانم. می دانم که تا دلتان بخواهد سنگ داریم جلوی پای مان برای برندسازی و بازاریابی جهانی و با آن طرف آبی ها رقابت کردن ولی اینکه نمی دانیم یا نمی خواهیم یا نمی توانیم که برند خودمان را بسازیم، حرف دیگری است برای خودش.

پس نوشت: بعضی وقت ها هم یک کارهایی می کنیم برای خودمان. مثلاً می رویم به یک کمپانی چینی سفارش یک محصول را می دهیم و می گوییم که این محصول را با این نام برای من اختصاصی کن تا در بازار ایران به خلق الله قالب کنم؛ نمونه اش همان برند VIXEN ی که قبلاً درباره اش نوشته بودم. چرا ما یک چنین حماقت هایی می کنیم؟ چه چیزی کم داریم؟ این قدر نابلدی آخر؟!!


برچسب ها: برند ، برندسازی ، برندینگ ، برند ایرانی ، برند خارجی ، بازاریابی ، فروش ، تولید ملی ،
آخرین ویرایش: چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 14:00

 
سه شنبه 2 خرداد 1391 00:50
سلام
وبلاگ فوق العاده ای دارین موفقتر و پیروزتر باشین. خوشحالم که وبلاگتان آشنا شدم
با بهترین آرزوها
رحیم نظری
پارسا حسینی
سلام
بسیار خوش آمدین. متشکرم
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 17:14
از این اتفاقات در بین محصولات ایرانی زیاد اتفاق می افتد. فقط محض نمونه به دو مورد اشاره میكنم:
ظرف مایع دستشویی اكتیو كه كپی برداری از مایع دستشویی دورو تركیه است.
ظرف شامپو بچه جدید گلرنگ كه كپی برداری از ژل بدن لاویلا است.
شامپو بدنی جدید به نام "رنوزیتRenuzit" كه این نام یكی از برندهای شركت هنكل(آلمان-آمریكا) است.
و...
پارسا حسینی
متأسفانه، بله.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.