تبلیغات
بازاریابان - تبلیغ تکلیفی

تبلیغ تکلیفی

سه شنبه 2 خرداد 1391 09:47نویسنده : پارسا حسینی

 

خیلی ها می گویند که ارزیابی تبلیغات کار حضرت فیل است؛ قبول. می گویند خیلی سخت می شود فهمید که تبلیغات انجام شده چقدر موفق بوده است؛ قبول. می گویند ارزیابی تبلیغات غیر تجاری سخت تر از انواع تجاری آن است؛ این هم قبول.

من هم قبول دارم که ارزیابی اثربخشی تبلیغات کار سخت و پیچیده ای است و بر این اساس خیلی سخت می توانیم بگوییم که فلان تبلیغ موفق بوده است یا نه و یا اینکه بگوییم چقدر موفق بوده است.

ولی به طور کلی تبلیغ موفق یک سری ویژگی ها و شاخصه ها دارد. مثلاً اینکه باید به حد کافی تأثیرگذار باشد و یا اینکه در گروه هدف (مخاطبین تبلیغ) میل، انگیزه و یا تحرک ایجاد کند. یا اینکه اهداف از قبل تعیین شده را برآورده کند و یا حداقل به آنها نزدیک شود و الخ.

در بیشتر تبلیغات ما ایرانی ها، و به ویژه تبلیغاتی که ریشه ی غیر تجاری دارند و منتسب به سازمان های دولتی هستند، سخت بودن ارزیابی و اثربخشی تبلیغات بهانه ای  است برای انجام کارهای ضعیفِ، سریعِ، بزن درروِ، رفع تکلیفی! در خیلی از این قبیل تبلیغات بدون در نظر گرفتن شرایط مخاطب تبلیغ و بدون داشتن برنامه ای کم و کوچک و بدون داشتن نوآوری یک کارهایی می کنند فقط از این جهت که کرده باشند.

هزینه های تبلیغ هم اصلاً مهم نیست که نیست متأسفانه. آیا با همین بودجه ها نمی شود کار بهتری کرد که به شعور مخاطب تبلیغ حداقل توهین نشود؟

نمی دانم شاید من اشتباه می کنم و با این تبلیغ خیلی از فروشندگان سیگار متحول بشوند و از این کار کثیف، حتی برای یک روز، دست بردارند و خریداران آنها هم بر اساس همین تحول ایجاد شده  سیگار نکشند، حتی برای همان روزی که تبلیغات روز دخانیات را در مترو و ... می بینند.

پس  نوشت: 



برچسب ها: تبلیغات ، تبیلغات تجاری ، تبلیغات مؤثر ، مخاطب تبلیغ ، تبلیغ محیطی ،
آخرین ویرایش: سه شنبه 2 خرداد 1391 09:49

 
شنبه 20 خرداد 1391 12:38
سلام . ممنون که با مسائل بازاریابی موشکافانه برخورد دارید. برای خود من توجه به این نکات و اهمیت و تفکیک بد وخوب این رفتار بسیار سازنده بود. شاد باش دوست من.
پارسا حسینی
سلام
متشکرم جناب حقیقت پایدار باشید.
سه شنبه 16 خرداد 1391 22:02
پارسا جان سلام.امیدوارم همواره عالم عامل عاشق باشی. از دوستانی نظیر حضرتعالی و مجتبی محمدیان و امیر بختایی انتظار می رود حداقل هفته ای دو بار برای اهالی بازاریابی مطلب بنویسید.شاد باشید
پارسا حسینی
سلام جناب استاد. لطف تان مستدام.
اگر این غصه ی نان بگذارد!
امثال ما فقط جای خالی پرکنیم. تا آب هست تیمم باطل است.
پایدار باشید.
سه شنبه 9 خرداد 1391 11:47
سلام
ممنون از کمکتون اگه میشه یکم کلی برام بگین وارد جزئیات نشین و چندتا کتاب خوب بهم معرفی کنین و اینکه مطالب وبلاگتون کدوم بیشتر به کارم میاد
بازمم ممنون از کمکتون دوست عزیز
پارسا حسینی
جناب موسوی عزیز لطف بفرمایید و در این وبلاگ یک چرخ تفننی بزنید، اگر مطالبی دستگیرتان نشد، در خدمتم.
دوشنبه 8 خرداد 1391 21:30
سلام دوست عزیز
ممنون که میخاین کمکم کنین خواهشا اگه میشه برام ایمیل بزنین کارایی را که باید بکنم خیلی ممنونتون میشم آخه اینکار برام خیلی مهمه چون میخام ازدواج کنم خواهشا کمکم کنین دوست خوب اینکه چیکار کنم تو این زمینه
بازم ممنون
پارسا حسینی
والله آقای موسوی خواسته ی شما، اگر قرار باشد که به طور درست عملی شود، حداقل به 10 ساعت آموزش فشرده نیاز دارد. باور کنید که برای این 10 ساعت آموزش فشرده حدود 50 ساعت مطالعه لازم است، دست کم. من هم مثل شما مشغولیت هایی دارم که باید به آنها برسم. مشکل فقط رسانه نیست، مسئله کمبود وقت است. به هر حال من در این وبلاگ مطالب آموزشی متعددی به قلم خودم دارم که بیشتر آنها جنبه ی آموزشی دارند. بد نیست اگر این مطالب قابل باشند، یک سری توی آنها بکشید. در مسائل جزئی تر در خدمتم.
یکشنبه 7 خرداد 1391 15:52
با سلام و خسته نباشید خدمت شما
میخاستم راهنماییم کنید من میخام برای یک کارخونه تولید کننده لوازم خانگی بازاریابی کنم نمیدونم از کجا شروع کنم و وقتی وارد شرزکتها و مغازه ها شدم برای بستن قرار داد فروش بحث را با چی شروع کنم و به کجا ببرم در کل اگه میشه راهنماییم کنید
ممنون.
پارسا حسینی
والله جناب موسوی من خیلی خیلی دوست دارم که کمکتون کنم ولی این راهنمایی که شما می فرمایین خیلی خیلی حجیم تر از 10 - 12 تا کامنت و جوابیه اشه. چی کار کنیم؟!
پنجشنبه 4 خرداد 1391 16:34
سلام
آقای حسینی امروز فرصتی شد دو سه تا از مطالبتان را خواندم لذت بردم
هم متن روز زن خوب بود و هم متن سیگار
البته من به لحاظ پیام ، پیام پوستر سیگار را که می گوید حداقل امروز، را موثر می دانم البته در حد پیامی که داده است.
پایدار باشید.
پارسا حسینی
سلام جناب محمدیان
بسیار خوش تشریف آوردین.
البته عرض شد که نمی توانم درباره تأثیر تبیلغ حرف قاطعی برای بیان داشته باشم، غرض این بود که با این بودجه و امکانات نهادهای دولتی کارهای خلاقانه ای می شود انجام داد لااقل.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.