تبلیغات
بازاریابان - بی عیبی

بی عیبی

سه شنبه 30 خرداد 1391 10:22نویسنده : پارسا حسینی

 

آیا تا به حال برای تان پیش آمده که یک وسیله ای بخرید که یک اشکال خیلی خیلی کوچک داشته باشد و همان اشکال خیلی خیلی کوچک باعث شود که شما از تمام آن وسیله و خریدی که کرده اید متنفر شوید؟

چند وقت پیش یک دستگاه ماشین لباسشویی با یک برند معروف و معتبرخریدیم. ماشین لباسشویی آخرین مدل و ایده آل بود. ما هم ذوق مرگ از این بودیم که بالأخره یک ماشین لباسشویی مدرن جای سر و صدای آن غول قدیمی را گرفته است.

تا دو سه روزی همه چیز خوب و مرتب بود و ما هم سرکیف از وجود این ماشین لباسشویی، تند و تند لباس کثیف می کردیم انگار که پشتمان به چیزی گرم باشد و ما هم بی خیال.

این ذوق کنان بیشتر از چند روز کوتاه دوام نیاورد و تا آمدیم سر از برنامه های متعددش در بیاوریم، بعد از دو سه روز بی دردسری یک صدای تق و تق خفیفی افتاد توی دهان ماشین لباسشویی موقع کارکردن. این صدا توی مخ همه مان می رفت و اعصاب مان را خرد می کرد. صدا بلند نبود ولی احساس ما درباره اش خیلی خیلی بد بود. ما دوست نداشتیم دستگاه ایده آلی که این قدر پول بالایش داده بودیم و موقع خریدنش اینقدر اعتماد و اطمینان بارمان کرده بودند، موقعی که دهانش را می چرخاند، تق و تق صدا کند. بیشتر از همه ی ما مدیر خانه و مسئول خانه داری به هم ریخته و اعصاب داغان بود از این قضیه.

خلاصه با بخش گارانتی تماس گرفتیم و از آنها کمک خواستیم. چند باری آمد و شد کردند و رفتند جلسه گذاشتند که این صدا از کجای این ماشین در می آید. در این بین، بهترین گزینه برای مادر،  تعویض بود و برای شرکت فروشنده تعمیر.

البته ماشین بیچاره خوب کار می کرد و هیچ عیب و نقص فنی هم نداشت فقط موقع چرخیدن کمی غرغر می کرد! روی همین علت هم شرکت معتبر، از خدا خواسته، زیر بار تعویض نمی رفت. از طرفی مادر ما هم از این صدا متنفر شده بود و وقتی این صدا در می آمد، انگار که یک آدم صدا نکره ای بیخ گوشش هی فریاد بزند، حالش آنطوری بود.

خلاصه بعد از چند روز یکی از گنده های فنی شرکت شان آمد و دل و روده ی ماشین بیچاره را ریخت بیرون و دوباره سر هم کرد همانجا و ماشین را روشن کرد و ماشین هم یا از روی جراحی که شده بود و یا از ترسش، دیگر صدایش در نیامد! عین بچه ای که از آمپول بترسد و بی صدا یک گوشه بنشیند از ترسش.

دستگاه درست شد و بی اشکال می چرخد و به ما خدمت می کند ولی مادرم هنوز که هنوز است دل چرکین است از آن. حکایتش شده مثل حکایت نو عروسی که اولین غذایش را می سوزاند و همان دم حسابی از چشم مادر شوهرش می افتد. مادرم هر جا که می نشیند و با خاله باجی ها صحبت می کنند به همه توصیه می کند که سمت این برند نروید یک وقتی!

من می خواهم از این خاطره به یک موضوع مهم در بازاریابی و فروش اشاره کنم. موضوع «بی عیبی».

برای یک مشتری خیلی مهم است که طرف معامله اش بی عیب و نقص باشد. او می خواهد با خیالی آسوده و راحت بخرد. پول پرداختن برای او کار خیلی سختی است و از طرف معامله می خواهد که این موضوع را درک کند.

وقتی که به قول معروف یک جای کار شما بلنگد، شما به مشتری گفته اید که: آقا یا خانم مشتری لطفاً از من متنفر بشوید و بروید از یک نفر دیگر بخرید!

حتی اگر آن ضعف و نقص شما در حد یک تق و تق خیلی خیلی خفیف باشد، شما به مشتری تان چنین پیامی داده اید.

«بی عیبی» عارضه ای است که بیشتر شرکت های ایرانی و فروشندگان ایرانی بدان دچارند. در بازار ایران «کم عیبی» هم می تواند خوب باشد ولی مسلماً «بی عیبی» ثروت آفرین است.

همین حالا به اجزای کارتان فکر کنید. به جزء جزء آنچه که پیش روی مشتری قرار می گیرد فکر کنید. به پرسنل تان، به محصول تان و اجزای وابسته به آن، به وب سایت تان، به طرز رفتارتان و ... به همه فکر کنید. آیا چیزی هست که در گوش مشتری تق و تق صدا کند؟ اگر هست وقت را از دست ندهید، تنبلی نکنید، بروید و جلوی صدا را بگیرید.

اجازه ندهید که مشتری قبل و بعد از خرید از شما نقص و عیبی، هر چند کم و کوچک و خفیف، دریابد. آگاهانه و هوشمندانه کار کنید. متفاوت باشید با «بی عیبی» و مثل خیلی ها نباشید با «کم عیبی».

 


 
برچسب ها: بازاریابی ، فروش ، نکته آموزشی ، آموزش ،
آخرین ویرایش: سه شنبه 30 خرداد 1391 10:34

 
یکشنبه 4 تیر 1391 10:57
سلام . باز هم مثل همیشه خوب و عالی روزمره هایمان را با درک وضعیت شغلی مان پیوند داده اید. این کش و قوس ها همیشه هستند، همه جا هستند اما درک آنها به کمی اندیشیدن و کشف رابطه هایش محتاج است که متاسفانه ...
واقعاً بسیاری از شمول زندگی ما سرشار از این دست، درس گرفتن هاست.
هان! ای دل عبرت بین از دیده عبر کن، هان!...
پارسا حسینی
متشکرم آقای حقیقت. پاینده باشید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.