تبلیغات
بازاریابان - شبنمی بر روی شانه های بازاریابی

شبنمی بر روی شانه های بازاریابی

چهارشنبه 28 تیر 1391 09:45نویسنده : پارسا حسینی

 

چند روزی است که بازارهای مختلف در ایران درگیر شرایط متغیر و متعددی مثل نوسان ثانیه ای نرخ دلار و ارز و طلا و موج ناخواسته یا خواسته ی گرانی و کمبود مواد اولیه و پرواز مرغ های سربریده از سفره های مردم ایران ... هستند.

در این روزها اصناف مختلف با طرحی به نام "شبنم" هم  پنجه در پنجه شده اند.

 طرح شبنم علی الظاهر یک طرح ویژه برای مبارزه با ورود کالاهای قاچاق به بازارهای ایران است که سعی می کند با استفاده از ابزارهای سخت و نرم افزاری مدرن تمام تلاشش را برای کارآمد بودن بکند.

مسلماً مبارزه با کالای قاچاق و قاچاق چی ها به نفع اصناف مختلف و تولیدکنندگان ایرانی و در نتیجه اقتصاد ملی است ولی بد اجرایی این طرح، شیرینی شبنم را به تلخی زهر تبدیل کرده است.

عدم اطلاع رسانی کافی در خصوص این طرح به اصناف و واردکنندگان از یک سو و انجام طرح های ضربتی که به پلمپ فروشگاهها ومغازه ها ختم می شود از سوی دیگر موجبات ناراحتی اصناف را ایجاد کرده است.

در درون خود طرح نیز به لحاظ معیارهای کارآمدی ناپختگی های فنی وجود دارند که می توانند موفق بودن این طرح را تا حدود زیادی به چالش بکشانند.

متأسفانه بداجرایی چنین طرح هایی باعث می شود که شرایط روحی و روانی حاکم بر بازارهای ایران ناآرام تر شود آن هم در شرایطی که بیش از هر وقت دیگر بازارهای ایران نیازمند آرامش هستند. این مسئله ی خیلی مهمی است که متأسفانه مسئولان اجرایی مرتبط با این موارد آن را نادیده یا غیر مهم فرض می کنند.

انجام این طرح دقیقاً مَثَل غوره و مویز است. هنوز زیر ساخت های اجرایی این طرح و ابزارهای نظارتی مناسب برای آن تعریف نشده، طرح اجرا می شود! همین سوراخ سمبه های نظارتی می توانند به دالان های مخفی و کثیف رشوه هم را ایجاد کنند.

نحوه ی اجرای این طرح بیشتر شبیه استراتژی «راش بنداز، جاش بنداز» خودمانی است که برای دیکته کردن آن مجبور می شوند از نیروی بسیار فعال، این روزهای، انتظامی هم درخواست کمک کنند.

من فکر می کنم که مدیریت این طرح ضعف های بسیار فراوانی دارد و حالا که قایق این طرح به آب افتاده است، سوراخ های موجود در آن نمایان شده اند. برای موفق بودن این طرح موارد زیر را پیشنهاد می کنم:

1.     اطلاع رسانی آموزشی و آگاه کننده به اهالی بازار و وارد کنندگان کالا با استفاده از رسانه های درست و کارآمد و البته غیر تبلیغی.

2.     اطلاع رسانی آموزشی و آگاه کننده به خریداران و شهروندان به صورت بازهم غیر تبلیغی.

3.     رفع موانع و پیچش های تکنولوژیکی و فنی در درون طرح بر اساس معیارهای فرهنگی و رفتاری جامعه ی ایرانی و هموار سازی طرح با توجه به شرایط فرهنگی اکثریت جامعه ایرانی.

4.     تعیین ابزارهای نظارتی غیر نظامی و غیر تحمیلی بر اجرای طرح.

5.     استفاده از طرح های انگیزشی و پیشبردی مناسب برای تشویق حس همکاری همگان.

6.     استفاده از راهکارهای متعدد برای اینکه اجناس وارداتی با توقف در گمرک مواجه نشوند.

و ...

پس از این شبنم آرزو می کنم که کسی یا ارگانی یا جایی برای خودش عاقبت خیر بخرد و یک شبنم گونه ای را هم وارد بازار سمینارها و دوره ها و نشست های بازاریابی و تبلیغات بکند.

روزی نیست که یک یا چند ایمیل و یا پیامک گریبانم را نگیرد که بیا و در فلان دوره یا سمینار شرکت کن. این قدر بپرداز و پای صحبت فلانی و فلانی هم بنشین و دست آخر هم این گواهینامه را بگیر و برو.

البته و مسلماً در میان این سمینارها و دوره ها هستند نشست هایی که کارآمد هستند و واقعاً می توانند راهکارهایی را هم ارائه کنند. ولی بیشتر این سمینارها به اذعان خیلی از شرکت کنندگان آن شدیداً کتابی و غیر کاربردی هستند. یعنی در خلال آنها حرف های درستی می زنند که همیشه در حد یک حرف باقی می مانند.

راستش را بخواهید در دعوتنامه ی بعضی از این نشست ها وقتی عناوین و رزومه ی برخی از سخنرانان را می بینم از خنده ریسه می روم و از بی شعور فرض کردن مخاطبان زورم می گیرد. مثلاً عناوین شغلی و مدارک یکی را شمردم و به عدد 11 رسیدم. وقتی جویای سن ایشان شدم، دیدم که برای رسیدن به این مدارک و مدارج حدود 30 سالی کم دارد! مگر اینکه در بین مان یک اینشتین مخفی و خاضع داشته باشیم و بی خبر باشیم.

رفتم و از این طرف و آن طرف برخی ویدئوهای آموزشی را رصد کردم و به اندازه ی یک فیلم طنز خندیدم. حرف هایی را شنیدم که در واقع سخنان تکراری در هزاران کتاب تکراری بود و بس.

خب، آیا با این اوضاع بهتر نیست که یک ابزار نظارتی و یا حداقل مشورتی برای این بازار وجود داشته باشد؟ مثل انجمن بازاریابی ایران! که حقیقت نمی دانیم چه می کنند و کجا هستند.

بهتر نیست که یک شبنمی هم روی شانه های این نشست های رنگارنگ بنشیند و از کسانی که می آیند و خودشان را استاد مسلم بازاریابی و مذاکره و تبلیغات می دانند یک مدرکی بخواهند و ببینند از توی آن خروار مدرک چندتاش کردانیزمی است و چندتاش درست و حسابی.

باز هم می گویم که بزرگ ترین فرق بیشتر داعیه داران بازاریابی در ایران با غیر ایرانی ها این است که بیشتر سخنرانان غیر ایرانی از تجربه ها و یافته های واقعی خودشان سخن می گویند و بیشتر ایرانی ها از سخنرانی آنها سخن می گویند.


برچسب ها: بازاریابی ، سمینار ، دوره آموزشی ، سخنرانی ، مذاکره ، شبنم ، طرح شبنم ، ارز ، گرانی ، مبارزه ، قاچاق ارز ، نوسان ارز ، استاد ،
آخرین ویرایش: - -

 
سه شنبه 10 مرداد 1391 12:50
سلام آقای پارسایی دوست خوب و پرتلاش
امیدوارم هر کجا که هستی موفق و پیروز باشی مشغله زیادم اجازه نمی دهید وبگردی کنم ولی امروز یک فرصتی دست داد مشغول وبگردی بودم به وب شما برخوردم مطالب خیلی خوب و مفیدی داشتی که بسیار آموزنده بود امیدوارم هر کجا که هستی موفق و پیروز باشی و همیشه شاهد پیشرفت شما باشم. راستی چه خبر اوضاع چطوره خوش می گذره ازدواج کردی یا نه
پارسا حسینی
سلام
اول اینکه بنده پارسایی نیستم و پارسا حسینی هستم.
دوم اینکه بسیار ممنون از اظهار لطف تون، متقابلاً برای شما آرزوی بهروزی دارم
و دست آخر اینکه فکر می کنم بنده را با یک آقای پارسایی نامی اشتباه گرفته اید کلاً.
به هر حال از تشریف فرمای شما محظوظ شدیم قربان.
پنجشنبه 5 مرداد 1391 13:01
از توی آن خروار مدرک چندتاش کردانیزمی است.

سلام دوست ارجمندم ؛
این جمله و جملات پایانی فوق العاده است. ازاین حیث که خودم و چندتن از دوستانم زمانی برای یادگیری فوت و فن فروش بیمه عمر از جلسه ی این استاد به کلاس درس آن استاد می رفتیم بلکه دو معجزه ای بیاموزیم که به کارمان بیاید. نتیجه همیشه این بود که : ( حرف هایی را شنیدم که در واقع سخنان تکراری در هزاران کتاب تکراری بود و بس)یا آنقدر تجربه هاشان به ما فقیر فقرای کم جرات تازه کار نمی آمد که از مذاکره و رودرو شدن با بیمه گذار بیشتر می ترسیدیم. خلاصه : جانا سخن از دل ما می گویی...
پنجشنبه 5 مرداد 1391 12:43
سخن از احتیاج ماو استغنای معشوق است (حافظ )

مهمانی سفره ی رحت پروردگار ، گوارای فطرت پاک و بهشتی تان باد.
پارسا حسینی
سلام.
آرزوی بهروزی دارم برای شما.
موفق باشین.
پنجشنبه 5 مرداد 1391 02:10
متشکرم دوست من.
پست خوبی بود.
ممنون
فعلا تا بعد...
پارسا حسینی
خواهش می کنم. به امید دیدار!!!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.