تبلیغات
بازاریابان - بازاریابی در مواقع رکود

بازاریابی در مواقع رکود

یکشنبه 30 مهر 1391 10:17نویسنده : پارسا حسینی

 

«واقعه ی ارز» که در همین نزدیکی اتفاق افتاد و هنوز هم جفت لنگ هایش در هواست، یکی از چندین و چند نمونه اتفاقات «بیرونی» و «خارج از محدوده تحت کنترل» سازمان های ایرانی است. شروع، جهت حرکت و خاتمه ی این قبیل اتفاقات خارج از محدوده اختیار و برنامه ریزی "بیشتر"  مدیران سازمانهای ایرانی است!

یک سازمان در طول زندگی اش از این قبیل وقایع زیاد می بیند و چاره ای به غیر از «پذیرش» وضعیت پیش آمده و «هماهنگی» با شرایط جدید ندارد. درست مثل یک انسان که ممکن است در طول زندگی اش بارها و بارها با ناملایمات و مشکلات پیچ در پیچ زورآزمایی کند.

 سازمان ها مثل انسانها در این نبرد با ناملایمات و شرایط سخت به دو دسته تقسیم می شوند: یا پیروز می شوند و قوی تر از قبل می شوند و یا ... شکست می خورند و می میرند.

اگر بتوانیم هر سازمانی را تنها در دو محیط درونی و بیرونی تعریف و تحدید (به معنای مرزبندی) کنیم، بیشتر چنین اتفاقات غیر قابل کنترلی در محیط بیرونی سازمان ها اتفاق می افتند.

«واقعه ارز»، که در همین دو هفته اخیر به اوج تأثیرگذاری اش رسید، یکی از اتفاقات مهیب (مثلاً شبیه به زلزله شش و هفت دهم ریشتری) بود که توانست بسیاری از مدیران را از اوضاع و احوال هر روزه شان خارج کند.

بررسی این موضوع و اتفاقات اطراف آن خارج از تخصص و توانایی من است، هر چند که این روزها همه ی مردم در هر شأن و جایگاهی کارشناس بازار ارز و سکه شده اند و اصل حرف و تعریف های شان بررسی همین بازار و ارائه راه حل های متعدد برای حل مشکل است! بسیاری از مسئولین کشوری و لشگری هم در این باره به اظهار نظر می پردازند و حتی فرمانده نیروی انتظامی هم از این قاعده مستثنی نمانده است. ولی من در این باره توانایی چندانی ندارم!

بگذریم ...، در چنین مواقعی که مشکل بزرگی بر سر راه سازمان های ایرانی قرار می گیرد، عیار سازمانها مشخص می شود. خیلی از سازمان هایی که در تبلیغات ساختگی و بدون محتوای شان خود را حامی مشتری و خدمتگزار مشتری معرفی می کردند، در این روزها به بهانه های ارزی و غیر ارزی برای مشتری گربه رقصانی می کنند و فقط منافع خودشان را می بینند و بس!

متأسفانه به دلیل ساختار سنتی و یا بهتر است بگویم «دوگانگی ساختاری» و یا فقدان ساختاری مشخص در بازارهای متعدد ایران، در چنین مواقعی سازمان ها و اهالی کسب و کار به بحران و شرایط بد دامن می زنند.

 ترس از آینده و ترس از احتمال وقوع شرایط بدتر از اکنون، باعث می شوند که ما فقط به فکر منافع خودمان باشیم و هر کسی از ما سعی کند فشار بیشتر را بر روی دوش دیگری بیندازد. در چنین شرایطی فرهنگ «زرنگی» به بدترین شکل ممکن خودش را نشان می دهد در بین ما. در چنین شرایطی انصاف و عدالت در بین ما نایاب می شود و به بهانه ی اینکه مقصر کس دیگری است و یا دولت است و یا فلان است و بهمان گوش همدیگر را تا جایی که می توانیم می پیچانیم و غافلیم از اینکه گوش خودمان هم نا خواسته در دست کس دیگری است و در حال پیچیدن.

البته بیان این حرف حتی ذره ای از سوءمدیریت مسئولین و مدیران مرتبط را کم رنگ نمی کند. این آقایان و خانم ها چه بخواهند و چه نخواهند، بالا بروند و پایین بیایند به خاطر شغلی که دارند و به خاطر مسئولیتی که پذیرفته اند جوابگویان اصلی باید باشند و راه بازکنان اصلی. ولی آیا خود ایشان قبول دارند این موضوع را؟! 

در چنین مواقعی ساختار بازاریابی سازمان ها و عملکردهای بازاریابی آنها تغییر می کند. قیمت، کیفیت، رفتار سازمانی و ... یک سازمان به طور کلی تغییر می کنند. تغییر که باید باشد. بنابر اصل انعطاف پذیری سازمانی تغییر مهم و حیاتی است برای سازمان ها ولی آنچه که ما در ایران و در بازاهای ایرانی می بینیم این روزها، تغییر یک طرفه و در جهت منفی است بیشتر.

البته در این میان هم هستند کسانی که با نگاهی دورنگر سعی می کنند اصول و قواعدی را که «فکر شده» ریشه سازی کرده اند را حفظ کنند و حتی در این شرایط بر خلاف مسیر حرکت خیلی ها برای خود «تفاوت» ایجاد کنند.

مطمئن هستم که در چنین شرایطی عیار سازمان ها مشخص می شود. در چنین شرایطی راست و دروغ شعارهای سازمانی معلوم می شود. در چنین شرایطی است که جامعه یک سازمان خوب را از یک سازمان بد جداسازی می کند و بعد از چنین شرایطی است که خیلی از سازمان ها ضرر می کنند و تعدادی هم سود می کنند.  

گرانی و تورم همه پذیر است. مشتریان این موارد را می فهمند و می پذیرند ولی در همین اوج گرانی و تورم بعضی سازمانها و کسبه از دست مشتریان مدال انصاف و مشتری مداری را می گیرند.

به عنوان یک شهروند بسیار معمولی همه را به داشتن انصاف و مهربانی نسبت به یکدیگر دعوت می کنم.  

آیا این شرایط بد همیشگی است؟ پس از آن چه خواهیم کرد؟

پس نوشت: «زمستان می رود و روی سیاه برای ذغال خواهد ماند»

 


برچسب ها: بازاریابی ، ارز ، سکه ، نوسانات ، سازمان ، بازار ، مشتری ، گرانی ، تورم ،
آخرین ویرایش: - -

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.