تبلیغات
بازاریابان - مشیز یا ...

مشیز یا ...

شنبه 6 آبان 1391 12:47نویسنده : پارسا حسینی

 

شاید شما هم در همین اواخر تبلیغات مؤسسه مالی و اعتباری "ریحانه گستر مشیز" را از تلویزیون و رادیو دیده و شنیده باشید.

بر اساس آنچه که در وب سایت این مؤسسه نوشته شده است، مهمترین هدف این مؤسسه مالی و اعتباری، حمایت از اقشار محروم و کم توان و آسیب دیده در ایران است. از همینجا برای این هدف خیر و انسانی آرزوی توفیق می کنم و امیدوارم مسئولین این مؤسسه در این راه ثابت قدم و موفق باشند.

چیزی که از نظر وبلاگ بازاریابان در این رابطه مهم به نظر می رسد، "نام" این مؤسسه است. نام این مؤسسه «مشیز» است. این نام شبیه چه نام دیگری است؟ پشیز؟ پشیز یعنی چه؟

پشیز یک نوع سکه مسی در زمان ساسانیان بوده است که از نظر ارزش، سکه کم ارزشی بوده و در حال حاضر در فرهنگ ارتباطات امروزی هم پشیز به معنای یک چیز بی ارزش و کم مقدار است!!! می بینید که این تشابه اسمی چقدر بد است؟

در ابتدا به این فکر کردم که چرا مسئولین این مؤسسه چنین نامی را انتخاب کرده اند. مشیز، نام منطقه ای در نزدیکی سیرجانِ کرمان هم هست. فکر کردم این نام از روی این منطقه انتخاب شده است، شاید. وقتی که به وب سایت این مؤسسه مراجعه کردم، متوجه شدم که سر حرف چهار کلمه محبت، شراکت، یاری و زیبایی نام مشیز را می سازند!

من نمی دانم این چه نوع انتخابی است؟ این واقعاً ضعف بزرگ برندسازی در ایران است که برای انتخاب یک اسم دقت و وسواس کافی نداریم، دید کارشناسی نداریم و تمامی جوانب انتخاب های مان را مورد ارزیابی و دقت نظر قرار نمی دهیم. شاید به این دلیل که اهمیت و ارزش برند را نمی دانیم. شاید به این علت که از قدرت بسیار شگفت انگیز برند در روند زندگی یک شغل بی خبریم. شاید ...

قبلاً هم یک موضوع دیگری در این رابطه نوشته بودم. متأسفانه در ایران ما در این باره ضعف های خیلی زیادی داریم که هم زیادند و هم دلایل زیاد و پیچیده ای دارند.

شاید در نگاهی گذرا و اولیه، نام مشیز کمی خاص و جالب توجه هم باشد ولیکن تشابه وزنی و ساختاری آن با کلمه ی پشیز به قدری زیاد است که در گفت و شنود اولیه به آسانی از مشیز به پشیز می رسیم! مثلاً فرد بسیار خوش قیافه و جذابی را در نظر بگیرید که با با تیپ امروزی و مدرن خودش سوار بر یک خودروی پورش جلوی شما ترمز کند و شما همینطور که مسحور زیبایی و خوش تیپی او شده اید، او خودش را "غضنفر بلبلی" معرفی کند!  

نمی دانم که آیا به زودی باید منتظر بانکی با برند مشیز هم باشیم؟


برچسب ها: مؤسسه مالی و اعتباری ، مشیز ، پشیز ، برند ، تبلیغات ، بررسی برند ،
آخرین ویرایش: شنبه 6 آبان 1391 12:55

 
یکشنبه 1 فروردین 1395 11:18
سلام.نظرتون درباره پشمک حاج عبدالله چیه؟!
پارسا حسینی
سلام. البته اگر اشتباه نکنم در حال حاضر دیگه مشیزی وجود نداره. اما پشمک حاج عبدالله تو خونه ی ما هم موجوده! فکر می کنم خلاقیت این محصول در نوع ارائه خیلی به بازارسازی اون کمک کرده. در خصوص نام برند هم فقط می تونم روی جنبه ی حس سنتی بودن و اصیل بودن اون حساب کنم و اگر نه شخصا خیلی با برندهای اینطوری موافق نیستم. به هر حال جنبه ی شوخی این برند هم با استفاده از طبع شوخ ایرانی ها تونسته به تسریع در گسترش شناخت برند کمک کنه که البته این مورد آخر مثل شمشیر دو لبه نیز می تونه عمل کنه.
سه شنبه 12 آذر 1392 10:13
در کشوری که بانک ملت یک بیمه تاسیس می کند به نام ما، بعد چندین میلیارد خرج برندسازی و ترکیب نامهای "بیمه ما" و "بانک ملت" می کند، مشیز لفتضاح بزرگی نیست! :)))
پارسا حسینی
سلام، چی بگم؟
یکشنبه 9 تیر 1392 00:36
با سلام
مطالب خوبی بود ممنون خسته نباشید.
پارسا حسینی
سلام. خیلی متشکر. موفق باشین.
یکشنبه 7 آبان 1391 14:14
آقای مهندس این لینک سایت من ،از داخل وبلاگ شما یک تغییر جزیی احتیاج داره.اگر لطف کنید http آن را بردارید ممنون می شوم.
پارسا حسینی
سلام. ببخشین، اشتباه از من بود، برطرف شد. معذرت می خوام.
یکشنبه 7 آبان 1391 13:55
اسم این موسسه برای من هم سوال بود/.
پارسا حسینی
سلام. امیدوارم به جواب هم برسید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.