تبلیغات
بازاریابان - وب سایت های مریض ایرانی!

وب سایت های مریض ایرانی!

سه شنبه 16 آبان 1391 11:43نویسنده : پارسا حسینی

 


یکی از بزرگترین اشکالات کاری بسیاری از سازمان های ایرانی (چه دولتی و چه غیر دولتی، چه بزرگ و چه کوچک)، وب سایت های شان است.

کافی است که در گستره ی وبی چرخی بزنید و به این مسئله با وضوح بسیار بالا پی ببرید.

وب سایت یک شرکت اهمیت خیلی خیلی زیادی دارد ولی بر خلاف این اهمیتِ خیلی خیلی زیاد، مورد توجه ویژه قرار نمی گیرد. بعضی از وب سایت ها در واقع فقط و فقط یک کاتالوگ مجازی اند و بس. بعضی دیگر کاملاً نچسب و نخ نما شده و خالی از اطلاعات و استانداردهای کاربردی اند. بعضی دیگر به قدری قشنگ اند که کاملاً مشنگ اند! بعضی دیگر به جای یک وب سایت کاربردی یک پورتال بزرگ و بدون کاربرداند. بعضی دیگر به قدری بد قیافه اند که رغبت نمی کنی دو سه دقیقه تحملش کنی. بعضی دیگر به قدری کند و سنگین اند که حوصله ات را سر می بُرند.

همه این وب سایت ها در زمانی حضور  و و جود واقعی دارند که بر تعداد کاربران اینترنتی در ایران، بر خلاف تمام محدودیت ها و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، هر روز و هر روز افزوده می شود.

چرا؟

چرا شرکت های ایرانی به وب سایت این قدر کم اهمیت می دهند؟ به نظر من چنین مواردی را می توان برای پاسخ به این سؤال در نظر گفت:

1.     به خاطر وجود دید کوتاه مدت و علاقه رسیدن به سودِ زود، بسیاری از مدیران داشتن وب سایت را خیلی مفید و ضروری نمی دانند.

2.     خیلی از شرکت ها سواد کافی برای داشتن وب سایت را ندارند و ترجیح می دهند با همان ساختارهای سنتی زنده بمانند.

3.     خیلی از شرکت های ایرانی فکر می کنند که مشتریان شان سراغ وب سایت ها نمی روند و این کار سختی است برای آنها.

4.     خیلی ها دوست دارند چیزی داشته باشند که بتوانند لمسش کنند مثل کاتالوگ و تراکت.

5.     خیلی ها فریب ناکارشناسان مدعی طراحی وب سایت را می خورند.

6.     خیلی ها تقصیر را می اندازند روی سر مشکلات زیر ساختی در این زمینه.

7.     خیلی ها نیروی ماهر برای مدیریت این موضوع را ندارند.

8.     و ...

به هر حال سازمان های ایرانی در رابطه با موضوع وب سایت به چند دسته کلی تقسیم می شوند:

1.     بعضی از آنها هنوز که هنوز است نه وب سایت دارند و نه وبلاگ، حتی ایمیل شخصی هم ندارند.

2.     بعضی از آنها وب سایت دارند ولی نداشته باشند، بهتر است! یعنی اینکه وب سایت آنها به قدری غیرکاربردی و نچسب است که اگر وجود نداشته باشد، بهتر است.

3.     بعضی از آنها وب سایت دارند ولی یادشان رفته است که وب سایت دارند! یعنی اینکه این قدر دیر به دیر تازه می شوند و مطالب موجود درآن این قدر نخ نما شده است که ...

4.     بعضی از آنها وب سایت های غیر استاندارد دارند.

5.     درصد کمی از آنها وب سایت های مناسب دارند.

6.     درصد کمی از آنها وب سایت های خوب و کاربردی و متفاوت و جذاب دارند.

باور کنید که این عیب بزرگی است برای شرکت های ایرانی که به وب سایت کمترین اهمیت ممکن را می دهند. آنهایی که اهل گشت و گذار اینترنتی هستند حرف دل من را می دانند. کافی است بخواهی مثلاً درباره ی قیمت یک محصول یا خدمت از طریق وب سایت اقدام کنی؛ یا بخواهی بدون مراجعه حضوری یک مشاوره ای چیزی بگیری آن وقت است که می فهمی ما با دنیا چقدر فاصله ی نجومی داریم در این زمینه.

همین چند روز پیش برای اخذ نمایندگی یکی از خودرو سازها به وب سایتش مراجعه کردم. باور کنید که حتی شماره تلفن مسئولین مربوطه هم از روی وب سایت قابل دسترسی نبود. وقتی که به آدرس درج شده مراجعه کردم و تشکیلات عریض و طویل شان را دیدم، تصویر وب سایت بیچاره شان جلوی چشمانم می رقصید. نمی دانستم قسم حضرت عباس را باور کنم یا دمب خروس را.

یا وقتی که رفتم تا از روی وب سایت یک شرکت تولید کننده ی لبنیات درباره ی یک محصول جدیدشان اطلاعات بگیرم، حالم بد شد. از توی وبلاگ های غیر مرتبط به آنها اطلاعات کامل تری به دست آوردم!

چرا چنین است؟

بعضی وقت ها که توی وب سایت های غیر ایرانی می چرخم، و شرایط وبی آنها را با شرایط خودمان مقایسه می کنم، حالم بدتر می شود.

البته نقداً طرف صحبت من شرکت ها هستند که باید وب سایت داشته باشند نه وب سایت هایی که باید شرکت داشته باشند. چون خیلی از وب سایت ها در قالب خبرگزاری ها، فروشگاه های اینترنتی، و ... پر از اشکال و اما و اگر اند.

بررسی این موضوع در یک یا دو پست جا نمی شود. و نیاز به وقت و فضای بیشتر و بهتری است. طی چند روز آینده این موضوع را با هم بیشتر بررسی می کنیم.


برچسب ها: وب سایت ، بازاریابی ، شرکت ، سازمان ، کاربرد وب سایت ، وب سایت کاربردی ،
آخرین ویرایش: سه شنبه 16 آبان 1391 12:01

 
سه شنبه 22 اسفند 1391 21:11
خیلی خوب بود ممنون واقعا استفاده کردم.
پارسا حسینی
سلام، متشکرم.
چهارشنبه 17 آبان 1391 20:01
وب سایت شما حاوی مطالب خوبی است . از شما تشکر می کنم .
پارسا حسینی
از لطف شما سپاسگزارم، ممنون.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.