تبلیغات
بازاریابان - وب سایت های مریض ایرانی (تکه آخر)

وب سایت های مریض ایرانی (تکه آخر)

شنبه 2 دی 1391 11:41نویسنده : پارسا حسینی

 


پیش نویس 1: بعضی وقت ها بعضی از اتفاقاتی که توی زندگی آدم می افتند چنان تکانت می دهند که تا بیایی و خودت را جمع و جور کنی و بخواهی که در همان مسیر قبلی ات بیفتی کلی وقت از دست داده ای. بعضی وقت ها هم بعضی از این اتفاقات چنان تکانت می دهند و تو را اینقدر از مسیرت دور می کنند که ترجیح می دهی مسیر قبلی ات را فراموش کنی و یک مسیر دیگری را شروع کنی و بعدش هم به قضا و قدر معتقد می شوی و اینکه کاهی هستی در دست باد طبیعت.

اینها را عرض کردم تا تأخیر این مدت را یک جوری وصله پینه کرده باشم، لطفاً شما هم بپذیرید.

پیش نویس 2: در باب وب سایت های مریض ایرانی از نگاه مسائل بازاریابی تا دلتان بخواهد می توان مطلب نوشت و گفت و خواند. می شود سر چرخاند توی انواع وب سایت های مختلف ایرانی و کلی حرف زد درباره شان.

اینقدر این مطالب زیاد و مفصل هستند که این چند پست نیمه و نصفه ای که در این وبلاگ نوشته شده است در این باره در حد کفایت رفع تشنگی نخواهد کرد. چاره چیست؟

می خواستم در این وبلاگ به برسی وب سایت های برندهای مختلف ایرانی بپردازم و با نگاهی بازاریابانه بررسی شان کنم ولی همان اتفاقاتی که پیش تر عرض کردم مانع شدند. از طرفی به نظر می رسد که این موضوع بتواند خیلی مفید فایده باشد.

به هر حال در این پست موضوع وب سایت های مریض ایرانی موقتاً به پایان می رسد.


محتوا

لازم نیست که بگویم محتوای یک وب سایت چقدر مهم است. محتوای یک وب سایت زبان مجازی شما برای ارتباط با مخاطب تان است. شما چطور حرف می زنید؟ در مذاکره های تان به چه مواردی اشاره می کنید؟ دوست دارید مخاطب تان بر اساس گفته های تان درباره شما چگونه فکر کند؟ دوست دارید با حرف های تان به چه نتیجه ای برسید؟ می خواهید مخاطب تان را به چه نتیجه ای برسانید؟

این قدر بد است که یک وب سایت زبان دراز باشد. یا یک وب سایت بد زبان باشد یا یک جوری حرف بزند که نفهمی آخر سر چه می خواهد بگوید. مواظب نوشته های وب سایت تان باشید. مواظب باشید که درست حرف بزندی نه اینکه فقط حرف بزنید.

دوستان من خیلی از ما هنر مفید و مختصر گفتن و نوشتن را بلد نیستیم. این یک هنر است واقعاً. محتوای یک وب سایت باید و باید مفید و مختصر باشد.

خیلی از ما به شدت تقلیدی هستیم. یعنی دوست نداریم از داشته های خودمان استفاده کنیم. می رویم و می گردیم و یک چیزهایی را جمع و جور می کنیم و با کمی تغییر جزئی سر هم بندی می کنیم تا برود. اگر نمی توانیم و نمی خواهیم، بهتر است وب سایت نداشته باشیم. اگر خودمان هم نمی توانیم، بهتر است از کسانی که در این زمینه تخصص و توانمندی دارند کمک بگیریم. سر سری گرفتن محتوای وب سایت به ضرر خودمان تمام می شود.

دقت کنیم ببینیم مطالبی که می نویسیم چقدر برای مشتری یا مخاطب مهم و کاربردی است. مثلاً آیا وب سایتی که داریم واقعاً نیازمند درج مقالات و آخرین اخبار و این طور چیزهاست؟ باور کنید بعضی های مان مثل دانش آموزانی هستیم که به زور می خواهند تعداد صفحات انشاء شان را زیاد نشان بدهند، وب سایت مان را پر می کنیم از نوشته های بی فایده و دراز و طویل و تقلیدی.

بد نیست که محتوای وب سایت مان فقط از کلمات بافته نشده باشد. از تصاویر واقعی و تصاویر گرافیکی مناسب به خوبی استفاده کنید. چرا ما ایرانی ها عادت نداریم عکس های مان را در وب سایت های خودمان منتشر کنیم مثلاً؟

پیشنهاد می کنم که محتوای وب سایت تان را آزمایش کنید. از چند نفر دور و برتان بخواهید بروند و فلان بخش وب را بخوانند و نظرشان را بگویند. از چیزهایی که خوانده اند سؤال بپرسید تا متوجه شوید محتوای وب سایت تان تا چه اندازه مؤثر است.

ببینید وب سایت تان برای برقراری ارتباط بهتر و کامل تر باید چگون باشد. مثلاً اگر عرضه کننده یک دستگاه هستید که باید ویژگی های محصول تان خوب نشان داده شوند، کاری بکنید که عکس های مناسبی که تهیه کرده اید به بهترین شکل ممکن نمایش داده شوند. یا اگر برای فروش خدمات بیمه ای تان نیاز به ارائه اطلاعات مفید به مشتری هستید، حتماً ترتیبی بدهید تا مشتری تان بتواند به راحتی با شما ارتباط بگیرد و از شما سؤال بپرسد.

کارشناس و سایر اجزاء

شما برای داشتن یک وب سایت مناسب و استاندارد باید یک نفر بلد کار را در کنار خودتان داشته باشید. کسی که بتواند تمام نکات و موارد مهم را گوشزد کند و حواسش به انجام درست آنها باشد. کسی که مراقب چگونگی طراحی وب سایت تان باشد. کسی که مراقب نوشته ها و شعارهایی که می دهید باشد. کسی که حواسش به آدرس وب سایتی که انتخاب می کنید باشد و خلاصه تمام کلیات و جزئیات وب سایت تان را چهار چشمی نظارت کند و نواقص احتمالی را برطرف کند. اگر دانش و اطلاعات کافی دارید، خودتان هم می توانید آستین های تان را بالا بزنید. این فرد می تواند مشاور تبلیغاتی یا بازاریابی شما هم باشد. یا هر کسی که بر اصول وب سایت داری به خوبی اشراف و تسلط دارد.

به روز رسانی

وقتی که یک وب سایت ساخته می شود، یک چیزی وجود یافته است. یک چیزی که وجود دارد نیاز به مراقبت دارد. وب سایت هم مثل محیط کار است. نیاز به آب و جارو دارد. نیاز به تغییر دکوراسیون دارد. نیاز به این دارد که هر از چند گاهی وسایل به درد نخور را از توی اش در بیاورید و به سطل آشغال بیندازید. نیاز دارد که چیز جدیدی به آن اضافه شود.

این مورد مهمترین ضعف وب سایت های ایرانی است. خیلی از وب سایت های ایرانی به درستی و به موقع به روز نمی شوند. گردگیری نمی شوند و با همان حال و هوایی که بوده اند، باقی می مانند.  این مسئله می تواند خیلی آسیب رسان باشد. اگر واقعاً نمی توانید وب سایت تان را به روز کنید، اگر نمی توانید دستی به سر و رویش بکشید و هر از چند گاهی به این طرف و آن طرف اش برسید، وب سایت تان را غیر فعال کنید. کرکره اش را پایین بکشید و ... تمام.

مسلماً مطالبی که در این باره (یعنی ویژگی های وب سایتی که مریض نیست) بسیار زیاد و قابل ارائه در یک کتاب مفصل اند. در همین وبلاگ من بر اساس محدودیت هایی که وجود دارد، مجبور به کلی گویی و تیتریک حرف زدنم. دوست دارم به عنوان یک مخاطب با وب سایت هایی مواجه شوم که حوصله ام را سر نبرند و حالم را بد نکنند. دوست دارم با دیدن وب سایت یک برند دید بهتر و کامل تری درباره آن برند پیدا کنم نه بر عکس.

پس نوشت: پایان.

 

 


برچسب ها: بازاریابی ، وب سایت ، محتوا ، به روز رسانی ، کارشناس وب ،
آخرین ویرایش: - -

 
شنبه 19 اسفند 1391 21:23
به نکات خوبی اشاره کردی
موفق باشی.
پارسا حسینی
سلام، متشکرم
دوشنبه 9 بهمن 1391 15:57
سلام. من خودم تازه یه هفته اس که دارم بازاریابی میکنم..
اگه وقت داشتی به وبلاگم سر بزن و نظرت رو بگو..
اگه خوشت اومد میتونی لینکم کنی.. من لینکیدم..بدرود
پنجشنبه 5 بهمن 1391 18:14
نیاز به جند تا بازاریاب دارم با پورسانت خوب
09364949757
چهارشنبه 27 دی 1391 11:05
سلام
امروز با وبلاگتون آشنا شدم
و شما رو لینک کردم
خوشجال می شم به من سر بزنید
پنجشنبه 21 دی 1391 15:41
داغ دل من رو تازه کردی با این پست های برندینگ اخیرت
آخه امروز دقیقاً یکی از پیشامدهای این قضیه که به نظرم ن خودش یه نوع سوء مدیریت هست باعث شد که باز هم شاهد سردرگمی کارفرما و مشکلات بعدی که انتظارشو میکشه باشم.
انگار که تو این مملکت اونایی که از اول تجارتشون بی رقیبه و تک هستن اصلاً توجهی ندارند به این که روی برندشون انرژی بذارن، از اسم و لوگو گرفته تا وبسایت و کاتالوگ و تیزر تبلیغاتی. نمونه ی بزرگش همین شرکت همراه اول که بعد از اون همه سال وقتی دید رقیبی به نام ایرانسل داره پیدا میکنه تازه یادش افتاد که ای بابا اصلاً برای بچشون اسم هم انتخاب نکردن.
به عنوان یه طراح سایت همیشه این موضوع برام عذاب آور بوده که کارفرما اصلاً توجه نکنه که آخر سر این مطالب سایت هست که تاثیر نهایی رو داره و اینکه میترسند از چارچوبها بززن بیرون و وقتی طرح خلاقانه ای میدی بهشون میگن ئه سایت فلان شرکت این گوشه تقویم داره و سایت ما نداره.
افسوس...

پارسا حسینی
موافقم، افسوس و سه نقطه.
ممنون از نظرتون.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.