تبلیغات
بازاریابان - به جزئیات توجه کنیم

به جزئیات توجه کنیم

یکشنبه 22 دی 1392 14:30نویسنده : پارسا حسینی

 

جزئیات خیلی مهم هستند. همیشه مهم هستند ولی گاهی فراموش می شوند!

شاید این یکی از نقاط ضعف ما جماعت بازاریاب و فروشنده باشد که خیلی به جزئیات توجه نمی کنیم. بعضی از آدم هایی که با ما در این جهان زندگی می کنند، آدم های جزئی نگری هستند که در کشیدن مو از ماست خیلی چیره دستند. آنها آدم های ارزشمندی هستند برای ما. وقتی یکی از آنها در مقام مشتری مان قرار می گیرد، ارزش واقعی خودش را نشان می دهد. محصول را پانصد بار زیر و رو می کند، تمام تأییدیه های ما را بررسی می کند، به تمام دور و بر ما توجه می کند، جزء به جزء قرارداد پیشنهادی ما را زیر میکروسکوپ می برد و خلاصه طوری رفتار می کند که یاد سریال شرلوک هولمز بیفتیم.

چنین آدم هایی بسیار ارزشمندند و باعث می شوند که محصولات و خدمات از حالت رفع تکلیفی و بزن و برویی به یک محصول یا خدمت کامل و همه چی تمام تبدیل شود.

بارها با بازاریابانی برخورد کرده ام که منِ خریدار از اوی فروشنده بیشتر و بهتر درباره شرکت شان مطلع بوده ام. منِ خریدار توانسته ام با قدرت اطلاعاتی ام منطق اعداد و ارقام قرارداد را خرد کنم و حرف خودم را بکوبم روی میز و آن آقا یا خانم بازاریاب طرف معامله هم به ناچار حرف من را بر دارد و برود! باور کنید که خیلی خیلی خیلی بد است که مشتری مان از خود ما درباره ی کاری که می کنیم و جزئیاتی که باید بدانیم بیشتر بداند، خیلی بد است!

چه کنیم؟

باید مثل آقای استیو جابز یا هر صاحب برند خوش نام دیگری برای جزئیات جانمان در برود. باید روی جزئیات کاری که می کنیم وسواس داشته باشیم. باید بدانیم که کارمان از چه تکه هایی تشکیل شده است و برای هر تکه اش داستان ها بدانیم.

چند وقت پیش برای بازدید از یک خودروی چینی رفتیم که قرار است توسط یکی از خودروسازان وطنی در ایران تولید و ارائه شود. تا ماشین را دیدیم برق از چشمان مان پرید. واقعاً زیبا بود. با اینکه چینی بود ولی انصافاً بسیار زیبا و چشم نواز بود. طراحی مدرن و مثبتی داشت. کمی که به خودمان مسلط شدیم و از حالت تعجب مان کم شد، شروع کردیم تمام جزئیات ماشین را زیر و رو کردن. درست در همین مرحله ی توجه به جزئیات امیدمان نا امید شد. در میدان جزئیات حسابی چینی بازی درآورده بودند و تا توانسته بودند زده بودند و رفته بودند. دقیقاً توی همین جزئیات است که فرق خودروسازان طراز اول با بقیه معلوم می شود. این موضوع البته عمومیت دارد. شاید از پشت ویترین چیزی را دیده باشید و کلی ذوق کرده باشید برای خریدش ولی وقتی رفته اید و توی دست بررسی اش کرده اید دریافته اید که این همان نیست. (در صورتی که این همان است واقعاً!!! تفاوت فقط در دو دید کلی نگر و جزئی نگر است.)

دوستان من! به حکم کاری که می کنیم و موقعیتی که داریم، باید بتوانیم خودمان را از چشم یک مشتری به شدت جزئی نگر و وسواس و حساس ببینیم. باید برای کم اهمیت ترین موارد کاری مان هم توجیه و توضیح داشته باشیم. باید بدانیم و از دانسته هایی که مشتری های جزئی نگرمان به ما می دهند، نهایت استفاده را ببریم.

یادتان باشد که اجزای خیلی خوب یک کل عالی را می سازند. این یک قاعده ی کلی است.

پس نوشت: شاید همین حالا دارید غر غر می کنید که چرا خودت برای وبلاگ بازاریابان لالایی خوانده ای و خوابت نبرده است. اگر همین وبلاگ را جزئی نگرانه ببینیم که حسابی ... می دانم. حق با شماست.

 


برچسب ها: بازاریابی ، آموزش بازاریابی ، فروش ، ویزیتوری ، خریدار ، مشتری ، فروشنده ،
آخرین ویرایش: سه شنبه 14 مهر 1394 14:08

 
یکشنبه 27 بهمن 1392 22:43
سلام و درود بر شما همکار عزیز
ممنونم خیلیییی استفاده کردم اما ی جملتون اشتباهه جسارتا... سازمان و تیمی و یا حتی کاری موفقه که رویکرد سیستمی برش حاکم باشه (یعنی کل گرایی) و از نظر علمی ثابت شده که لزوما قوی بودن تک تک اجزا یا اعضا منتج به عالی بودن کل نمیشه پس این جمله اشتباهه..."یادتان باشد که اجزای خیلی خوب یک کل عالی را می سازند. این یک قاعده ی کلی است"...میتونید به کتاب پنجمین فرمان پیتر سنگه هم مراجعه کنید اما در کل لذت بردم
موفق و پیروز باشید
سه شنبه 24 دی 1392 12:58
سلام خیلی از مطالب وبلاگتون لذت بردم. خیلی متفاوت و نکته سنج و دقیق به مسائل بازاریابی توجه و تحلیل می کنید. عالیه.
پارسا حسینی
سلام. خوشحالم که مطالب مفید بوده اند برای شما. متشکرم.
دوشنبه 23 دی 1392 17:51
سلام.
چقدر امروز احساس می کنم تمام مطالب بسیار مفید وبلاگتان را نخوانده ام. با اجازه از شماو به نام شما قصد دارم دفتر ی از مقالاتتان راکه ترتیب و تنظیم نمایم و با دوستان بازاریابم دست به دست بگردانم تا کتاب بازاریابی صحیح و کتاب ایده ها و انگیزه هایمان باشد.موفق باشی استاد ارجمندم
پارسا حسینی
سلام. موجب افتخار من خواهد بود. متشکرم.
یکشنبه 22 دی 1392 16:58
سلام دوست ارجمندم جناب آقای حسینی عزیز.
هم از مطلب امروز شما لذت بردم و هم از اینكه یكی از دوستانم بالاخره شرحه شرحه از دلایل ترسش در فروش نوشت متاسف و امیدوار شدم. بارها برای دوستانم از مطالب خوب وبلاگ شما نقل قول گفتم و گفتم كه به وبلاگ شما سربزنند و دریا دریا ایده و انر‍‍ژی بردارند.از این بابت خوشحالم كه بالاخره دوستی از دوستانم قدمی برداشت. حتماً آنچه ایشان از خودش نوشته دلیل ضعف اش نیست. قطعاً با ایشان درباره كارآمد كردن آموخته هایش و مطالبی كه یرایش یادآور شدید و ارجاع دادید تا بیاموزدرا خواهم گفت و كمك حالشان خواهم بود.موفق و سربلند باشید. ذز ضمن شما اگر هرروز هم ننویسید بنده هر روز از مطالب وبلاگ شما می آموزم و تاكنون بعضی مقالات را صدها بارها دوره كرده ام از بس شیرین و كارگشایند.
پارسا حسینی
سلام. از شما متشکرم، بیشتر به این دلیل که همراه هستیم. من هم برای شما و همه ی دور و بری های تان آرزوی موفقیت و پیشرفت همیشگی دارم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.