تبلیغات
بازاریابان - چرخه ی چرخ

چرخه ی چرخ

شنبه 29 شهریور 1393 14:15نویسنده : پارسا حسینی

 

نوآوری یک اصل مهم و اساسی در بازاریابی است. این را من نمی گویم، اشخاصی مثل پیتر دراکر و دیگرانی مثل او می گویند. نمی خواهم موضوع را خیلی بپیچانم و یا فیگور نظریه پردازی و فرضیه سازی بگیرم. مسئله خیلی ساده است؛ نوآوری در بازاریابی خیلی مهم است. حالا این نوآوری می تواند در چند جای فعالیت بازاریابی هم لحاظ شود. می توان محصولی نوآور ارائه داد، تبلیغی نوآور ارائه داد، با مشتری ارتباطی نوآور ایجاد کرد و قس علی هذا.

یکنواختی (که شاید در اینجا متضاد نوآوری بتوان آن را دانست) مشتری را خسته و کسل می کند. باید پذیرفت که هر کاری چرخه ی عمری دارد و باید چرخه ی عمر آن را فهمید و مراقب بود که مشتریان را بر سر قبر یک محصول یا روش دعوت نکنیم.

هر محصول یا روش نوآورانه ای پس از طی مدتی پیر و فرسوده می شود و اگر به روز نشود، خواهد مرد. ولی بعضی ها اصرار دارند تا از این مرده ی بی جان یک اسطوره بسازند و جلوی مشتریان شان بگذارند. اینها عموماً کپی کارانی هستند که می خواهند هر طور که شده مشتری ها را در یک بازار نگه دارند.

باور کنید هر از گاهی که از حوالی میدان ولی عصر می گذرم و آدمهایی را می بینم که تراکت به دست ایستاده اند تا وقتی از کنارشان می گذری آن را توی دست ات بگذارند، متعجب می شوم. اگر چند متر آن طرف ترِ این تراکت پخش کن ها را ببینی که زمین انباشته از این تراکت های خوانده نشده است، منظورم را بهتر می فهمی. آخر چرا؟

(نمی دانم شاید هم برای آنهایی که این تراکت ها را به عنوان یک ابزار تبلیغی به دست این و آن می دهند، نتیجه بخش باشد این نوع تبلیغ کردن! الله اعلم!)

اگر مقیاس و مبنا را خود من قرار بدهیم، می گویم این شکل تبلیغات نه تنها مؤثر نیست بلکه بر عکس تخریبی هم هست. این نوع تبلیغات شاید 15-20 سال قبل به خوبی مؤثر بود و می توانست پیامی را به کسی برساند ولی حالا با این همه ابزارهای تبلیغی و این همه کله های پر شده از این حرف های تکراری مگر می شود از روی یک تراکت بلند شوی و اقدام به خرید یک محصول یا خدمتی بکنی که توی این تراکت تبلیغ شده؟ به نظر من باید از چنین کسب و کارهایی حتی ترسید و احساس خطر کرد به خاطر طرز فکر صاحب آن کسب و کار.

این جریان تراکت ها را به عنوان مثال عرض کردم. پیامک های مزاحم تبلیغاتی یا ایمیل ها ی تبلیغاتی را هم به همین مثال قبل اضافه کنید. پس تکلیف نوآوری چه می شود؟ پس حرف امثال آقای دراکر چه می شود؟ می بینید؟ بازاریابی کمی هم به هوش و خلاقیت نیاز دارد بالأخره!

آن بخشی از بازاریابی که ارتباط مستقیم با مصرف کننده پیدا می کند، مثل فعالیت های تبلیغاتی مثلاً، به هر میزان که نوآورانه تر و خلاقانه تر باشند، اثر بخشی بیشتری هم دارند. مسلماً کسانی که حال و حوصله ی کمی فکر کردن و انرژی سوزاندن را ندارند، کاری را می کنند که همه ی دیگران می کنند ولی آیا برای آنها و بر اساس شرایط آنها هم جواب می دهد؟

یک نفر یا نفراتی یک روز یا روزهایی آمدند و چرخ را اختراع کردند، آیا باید دوباره چرخ را اختراع کرد؟ نه! مسلماً نه! اختراع مجدد چرخ بی فاید ه و بلکه بی معنی است. ولی در محصولی به نام چرخ می توان بارها و بارها نوآوری به خرج داد. می توان چرخ های نوآورانه متعددی ارائه داد که هر کدام حکم یک محصول جدید را داشته باشند. این نکته خیلی ظریف و دقیق است.

خلاقیت خلق یک محصول جدید نیست. خلاقیت ایجاد یک محصول جدید از درون یک محصول موجود است. مثلاً آیس پک چیزی به غیر از بستنی شل بود؟ یا تیوبلس همان چرخ نیست؟ بنابراین در یک چرخ یک بار اختراع شده می توان بارها و بارها نوآوری کرد و محصولات جدید ارائه کرد. چگونه؟ با تمرکز بر روی نیاز اصلی مصرف کنندگان و فهم صحیح آن نیاز.

باید بدانیم که مصرف کننده ی ما دقیقاً چه نیازی دارد و محصول موجود چگونه این نیاز را پاسخ می دهد و چگونه می شود طور دیگری هم این نیاز را پاسخ گفت. یعنی یک نیاز واحد می تواند به انواع روش ها پاسخ داده شود.

البته فراموش نشود که نوآوری کار ساده و دم دستی نیست. برای نوآوری باید برنامه داشت. باید طوری برنامه داشت که تا قبل از کپی شدن محصول توسط کپی کاران حرفه ای و یا به انتها رسیدن چرخه ی عمر آن محصول، سودهای پیش بینی شده را به دست آورد.

همچنین یادمان باشد نوآوری فریب مشتری نیست. مشتری خیلی خوب می فهمد که ما برای محصول مان چه قدر وقت گذاشته ایم و زحمت کشیده ایم. مشتری می فهمد که در حساب و کتاب مان چه قدر او را دیده ایم و به نیازهای او توجه کرده ایم.

خیلی حرف هست در این زمینه.


برچسب ها: نوآوری ، بازاریابی ، تبلیغات ، خلاقیت ،
آخرین ویرایش: سه شنبه 14 مهر 1394 14:06

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.