تبلیغات
بازاریابان - رستاخیزِ رستاخیز

رستاخیزِ رستاخیز

دوشنبه 22 تیر 1394 12:25نویسنده : پارسا حسینی

 



پیش نوشت: اتفاقاتی که دارد دور و بر اکران فیلم رستاخیز می افتد دو فرض کلی را می آورد توی ذهن آدم: 1. این شلوغ بازی ها یک برنامه ی هدف دار تبلیغاتی برای فروش هرچه بیشتر این فیلم است. 2. تولید کنندگان این فیلم خیلی حواس شان نبوده که دارند چه می کنند.

در هر حالت این قضیه را بهانه ای کردم تا از پنجره ی بازاریابی مطالبی را در این باره بگویم.

...

شاید وقت آن رسیده باشد که بازاریابی برای اهالی هنر هم یک امر واجب و ضروری باشد؛ حداقل در حد اهمیت انتخاب نوع لباس هایی که می پوشند!

اگر برای ساخت و ایجاد محصولات هنری «نگاه بازاریابی» داشته باشند شاید حال و روز تولیدات هنری و فرهنگی مان هم طور دیگری بشود. متأسفانه در واقعیت چنین نگاهی وجود ندارد. خیلی از تولیدات فرهنگی و هنری ما مثل اینکه توی یک سرزمین دیگری ساخته شده و به دست ما رسیده اند.

(البته صدقه سری گوشی های هوشمند و نرم افزار اندروید یک اتفاقات خوبی، هرچند کم و کوچک، افتاده و دارد می افتد ولی گستره ی فرهنگ و هنر و کارکردهایش خیلی وسیع تر از این حرف هاست.)

در خصوص فیلم سازی هم همین طور است. خیلی از فیلم سازهای ما بر همان مرام سنتی خودشان، که بیشتر حدس و گمان است، فیلم می سازند و به خورد خلق الله می دهند. کافی است که جوّ یک فیلمنامه بگیردشان یا یک اسپانسر خوب بیاید وسط. بعضی ها مثل اینکه گل یا پوچ بازی می کنند و همه چیز را پنجاه پنجاه می دانند و البته کمی هم حدس وگمان های روانشناسانه را قاطی ماجرا می کنند = این و آن بازیگر را که مخاطبانی دارند می آوریم، ان شاءالله که می گیرد!

بد نیست اگر در کنار همه ی عوامل تولید یک نفر هم به کار گرفته بشود که «نگاه بازاریابی» به تولید داشته باشد. یعنی شرایط بازار را بداند و تحلیل و تفسیر کند، رفتار مصرف کننده را بررسی و به گروه تولید اعلام کند، شرایط فروش و تبلیغات و ... را بررسی کند و در نهایت به گروه تولید کمک کند تا محصول موفق و پر فروش و پر مخاطب باشد.

مثلاً فروش میلیاردی فیلم هایی مثل اخراجی ها و یا جدایی نادر از سیمین و ... می تواند داده های بازاریابی خوبی برای تولیدات دیگر داشته باشد و ...

فیلم رستاخیز به کارگردانی آقای درویش و با موضوعیت روز عاشورا هنوز نیامده کلی حرف و حدیث و اعتراض و بیانیه پیش آمد کرده. آیا این اتفاقات از قبل پیش بینی شده و با آگاهی انجام شده تا تبلیغات و سر و صدای خودجوش ایجاد شود؟ اگر اینطور بوده که بدا به حالشان چون خیلی از افراد مذهبی جلوی این قضیه ایستاده اند و کار دارد بالا می گیرد!

اگر هم نمی دانسته اند که باز بدا به حالشان چون تحلیل درستی از بازار مصرف کننده و رفتار مصرف کننده نداشته اند برای تولید.

پس نوشت: خدا عاقبت این فیلم را به خیر کند چون یک عده حسابی برای اکران نشدنش آستین ها را تا جایی که ممکن است بالا زده اند!

 


برچسب ها: بازاریابی ، تبلیغات ، فروش ، مصرف کننده ، تولید ، رستاخیز ، فیلم رستاخیز ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 12 شهریور 1394 13:24

 
پنجشنبه 26 شهریور 1394 17:54
عالی بود آقای حسینی امیدوارم همیشه موفق باشید
پارسا حسینی
سلام. ممنون
شنبه 10 مرداد 1394 09:37
سلام آقای حسینی عزیز
خوشحالم که هستید . و گاهی می آیید و می روید. خیالتان راحت من هنوز پاسدار حرمت کلمات و درسهای خوب شما هستم. برای شما و خانواده محترم بهترینها رو آرزومندم
پارسا حسینی
سلام.ارادتمندیم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.