تبلیغات
بازاریابان - سوءتفاهم

سوءتفاهم

دوشنبه 7 دی 1394 10:11نویسنده : پارسا حسینی

 


پیش نوشت: نفهمیدن یک طرف دیگر فهمیدن است. تا ندانیم و متوجه نباشیم که چیزی را نفهمیده ایم، کاری برای فهمیدن نمی کنیم. از نفهمیدن نباید ترسید از همیشه نفهم ها باید ترسید!

...

ما برای اینکه بتوانیم بفهمیم توی کله ی طرف مقابل مان چه می گذرد به ابزارهای خیلی زیادی نیاز داریم. ابزارهایی مثل زمان، هوش، ذهنیت و ... مثلاً اگر با کسی مدت زمان مشترک بیشتری داشته باشیم، می توانیم با خلق و خوی او بیشتر آشنا بشویم و او را بهتر بفهمیم. یا اگر هوش رابطه ای بالایی داشته باشیم می توانیم نسبت به افراد مخاطب مان درک درست تری داشته باشیم و دیگران را بهتر بفهمیم و همینطور اگر ذهنیت به اصطلاح مثبت تری داشته باشیم.

ولی در دنیای کسب و کار و بازاریابی شاید هیچ کدام از این ابزارها را در دست نداشته باشیم و یا حتی در زندگی غیر از کاری مان، هم. یا ممکن است استفاده درست از این ابزارها را بلد نباشیم؛ مثلاً ممکن است فرد باهوشی باشیم و با کسی مدت زمان زیادی را سپری کرده باشیم ولی چون ذهنیت منفی گرایی داریم همیشه و همیشه درک های نادرست یقه مان را بگیرند.

 به هر حال در خیلی از مواقع و شاید حتی در مواقعی که اصلاً احتمالش را هم ندهیم که ممکن است دچار بدفهمی شده باشیم، ممکن است در یک رابطه به سوءتفاهم مبتلا بشویم.

سوءتفاهم همان بدفهمیدن است مثل سوءتغذیه که به معنای بدخوردن است. سوءتفاهم همیشه و همیشه و در هر رابطه ای ممکن است پیش بیاید؛ این خیلی طبیعی است که ما نتوانیم همیشه خوب بفهمیم و در فهمیدن مان هم دچار اشتباه شویم. هیچ وقت فریب این نگاههای خیلی صمیمانه را نخورید که مثلاً می گویند: «من که تو را خوب می شناسم که ...» یا «من که می دانم چی توی آن کله ات می گذرد که ...» و یا عجیب ترین اش «من که تو را از خودت هم بهتر می شناسم ...». اینها توهماتی بیش نیستند. حتی بزرگ ترین روانشناسان و ذهن خوان ها هم به غیر از برداشت هایی که از روی رفتارهایی که بروز می دهیم، راهی برای شناخت و فهمیدن ما ندارند. پس فهم اشتباه یا بد فهمی یا سوءتفاهم خیلی طبیعی و همیشه ممکن است.

آن چیزی که باید برای مان مهم باشد این است که سوءتفاهم می تواند به یک رابطه، حتی یک رابطه ی منطقی یا عاشقانه، لگدی همیشگی بزند. پس باید رفع بشود و یا از حالت بدفهمی یا کم فهمی یا ناقص فهمی به فهم درست و صحیح تغییر پیدا کند.

همیشه یادتان باشد، مهمترین کاری که باید بکنید در مواقعی که احتمال می دهید خودتان یا طرف مقابل تان دچار سوءتفاهم شده اید، تنها کاری که باید بکنید این است که به هیچ وجه و گونه ای پیش داروری و یا حتی قضاوت نکنید تا بتوانبد به درک درست و به فهم صحیح برسید.

برای رفع سوءتفاهم هم هیچ راهی امن تر، سریع تر و آسان تر از گفتگوی مستقیم و بدون حاشیه همراه با سؤالات شفاف و مستقیم نیست. باید بروید در چشمان طرف مقابل تان نگاه کنید و بگویید: «برداشت من این بود که ... درست فکر کرده ام؟»

پس نوشت: جالب است بدانیم که ما بعضی وقت ها بیشتر درباره ی هر کس و هر چیزی دچار سوءتفاهم می شویم. وقت هایی که حال مان خوب نیست!

 

 


برچسب ها: سوءتفاهم ، رابطه ، کسب و کار ، بازاریابی ، آموزش بازاریابی ،
آخرین ویرایش: دوشنبه 7 دی 1394 10:13

 
دوشنبه 7 دی 1394 10:14
like
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.