تبلیغات
بازاریابان - تکیه بر هیچ!

تکیه بر هیچ!

چهارشنبه 13 مرداد 1395 10:52نویسنده : پارسا حسینی

 

پیش نوشت: می خواستم عبارت «تکیه بر باد» را برای این نوشته به عنوان شناسه (یا همان تیتر) انتخاب کنم؛ با خودم گفتم: «باد خیلی خوب است. اگر باد نباشد عالم به هم می ریزد. باد نعمت خداست و اصلاً نمی تواند نشانه ی خوبی برای هیچ بودن باشد.» این شد که همان کلمه ی «هیچ» را انتخاب کردم و گذاشتم این عنوان با منطق آقای معظمی برای همان سریالش با همین نام باقی بماند. نمی دانم ایشان هم از روی دست کس دیگری این عبارت را دیده است یا نه؟!

...

در زندگی کاری «انسان» خیلی مهم است. ابزار و سرمایه و سایر موارد هم مهم هستند ولی انسان از همه ی موارد دیگر مهم تر است؛ درست مثل زندگی زناشویی که باز «انسان» خیلی مهم تر از بقیه ی موارد مثل خانه و ماشین است. همانطور که با انسان خوب در زندگی زناشویی می توان از هیچ به همه چیز رسید، در زندگی کاری هم می توان با وجود انسان های خوب به اهداف درست رسید. بر عکس این قاعده هم که منطقاً درست است و دیگر نمی نویسم درباره اش.

کارهایی که با وجود سرمایه ها و ابزارهای خوب در جمع کردن تیم خوب از انسان های خوب موفق عمل نمی کنند، هیچ وقت ستاره نمی شوند. همه ی برندهای موفق در دنیا قبول دارند که «انسان» محور توسعه است و بس.

با این مقدمه چینی می خواستم به همه ی کسانی که در راه انتخاب شغل هستند و یا کسانی که در مسیر انتخاب همراه یا همکار هستند، بگویم که نسبت به انتخاب انسان مناسب و یا محیط انسانی مناسب حساس باشند. این انتخاب مهم ترین انتخاب شما در زندگی کاری تان است.

این مسئله مخصوصاً برای نوکارها (همان استارت آپ) خیلی مهم تر است. انتخاب انسان نامناسب می تواند ترمز دستی ماشین انگیزه تان را محکم بکشد. باید برای این مورد وسواس خرج کنید. برای انتخاب انسان ها عجله نکید، وقت بگذارید تا در وقت رسیدن به موفقیت تان صرفه جویی کرده باشید.

من خودم نقره داغ شده ی این مورد هستم و چیزی که می گویم بیان درد دل هم هست. باور کنید خیلی سخت است که تمام انگیزه های تان را، شور و اشتیاق تان را، ایده های تان را، آرزوهای تان را، صداقت تان را، و از همه مهم تر الگوی کار ی تان را (همان بیزینس مدل) با یک یا چند نفر تقسیم کنی و برای شان هزینه کنی تا با هم یک مسیر موفقیت را طی کنید و در همان شروع (البته اگر زرنگ باشید و بتوانید زود به این تشخیص برسید) بفهمید که بر روی «هیچ» حساب باز کرده اید و به قولی داریم روی یخ یادگاری می نویسیم!

شاید خیلی از شما به این مشکل برخورده باشید. بعضی وقت ها در جایگاه یک کارفرما و بعضی وقت ها در جایگاه یک کارمند، گیر انسان بد افتاده اید و هزینه های زیادی پرداخت کرده اید. روی حرف من حساب کنید و باور کنید که مهم ترین عامل موفقیت در زندگی کاری قدرتِ انتخابِ انسانِ خوب (یا درست) است.

زندگی کاری ما در ایران خیلی روی این مورد مشکل دارد چون استاندادهای درست برای تشخیص و انتخاب را نمی دانیم و باید یاد بگیریم. باید بلد باشیم که در این خصوص نگاه عقلی مان را تیزتر کنیم.

یک چیز کلی می گویم شاید به دردتان بخورد. انسان ها را با توجه به میزان تأثیری که روی زندگی کاری تان می گذارند، دسته بندی کنید. مثلاً سه دسته برای خودتان در نظر بگیرید. دسته ی اول را مثلاً «هم هدفان» نامگذاری کنید. اینها کسانی هستند که از درجه اهمیت بالایی برخوردارند. اینها کسانی هستند که باید سخت ترین و دقیق ترین وسواس ها را برای انتخاب شان خرج کنید. اینها قرار است در موفقیت تان شریک باشند و در شکست های تان پناه! دسته ی دوم را «همکاران» بنامید مثلاً. اینها قرار است حرف های شما را خوب بفهمند و بتوانند به بهترین نحو ممکن کارهای درست را انجام بدهند. اینها انسان های خوبی باید باشند که ممکن است روزی بخواهند سلطنت خودشان را راه بیندازند. دسته ی سوم را «همراهان» نامگذاری کنید. همراهان با اینکه در دسته ی سوم هستند ولی اهمیت شان در حد دسته ی همکاران است ولی کارهای کم اهمیت تری را برای شما انجام می دهند. اینها ممکن است توی سازمان شما نباشند ولی کارتان به آنها وابسته باشد.

می خواستم با این مدل کلی و مختصر بگویم که قضیه خیلی مهم است.

پس نوشت: حواس تان باشد که برای تکیه دادن، به یک تکیه گاه واقعی تکیه بزنید. 


برچسب ها: کسب و کار ، مدیریت ، همکار ، بیزینس مدل ، موفقیت ، استارت آپ ،
آخرین ویرایش: چهارشنبه 13 مرداد 1395 11:00

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.